Secolul meu. Confesiunile unui intelectual european
Confesiunile unui intelectual european - Convorbiri cu Czeslaw Milosz
„Carte a sfâsierilor tragice si a iluziilor pierdute, a prieteniilor fierbinti si a despartirilor definitive, a utopiilor naucitoare si a credintelor sfarâmate, Secolul meu face parte din acel inestimabil tezaur al adevarului despre un secol devastat de naluci ideologice cu efecte catastrofale.
O asez alaturi de marturisirile unor Panait Istrati, Arthur Koestler, Aleksandr Soljenitîn, Varlam salamov, Margarete Buber-Neumann, Whittaker Chambers si Ignazio Silone.
Comunismul a urmarit distrugerea omului interior, spune Wat. În cazul sau, esecul acestui proiect a fost total. Omul interior a învins.“
(Vladimir TISMANEANU)
„Publicata la câtiva ani dupa moartea lui Wat, aceasta remarcabila transcriere a memoriilor sale înregistrate înflacareaza imaginatia.
Asemenea lui Dostoievski si Soljenitîn, Wat îsi evoca viata de detinut politic cu o precizie dureroasa, împletindu-si amintirile cu portrete pline de compasiune sau comice ale tovarasilor sai de detentie si ale gardienilor.
Dar geniul lui Wat se afla dincolo de evocarea remarcabila a locurilor si de portrete...
Adevarata sa forta iese la iveala prin implicatiile politice si spirituale ale peregrinarilor lui prin treisprezece închisori poloneze si rusesti în anii ‘30 si ‘40.
Wat începe prin a fi comunist si evreu si sfârseste ca anticomunist si crestin care continua sa-si afirme evreitatea. Mai presus de toate, el îsi apara viata interioara...“
(Library Journal)
„Ca document al unui martor istoric, Secolul meu este o lucrare extraordinara.
Dar, mai mult decât atât, este o capodopera a genului autobiografic. Vocea lui Wat este irezistibila, si el îsi spune povestea cu o asemenea rigoare si inteligenta, cu o asemenea caldura umana coplesitoare, încât cuvintele lui te schimba pentru totdeauna...
Este o realizare magnifica, una dintre cele mai miscatoare si puternice carti pe care le-am citit vreodata.“
(Paul AUSTER)
„Un poet polonez îsi povestea viata altui poet polonez, mai tânar cu o generatie...
Aveam sentimentul ca se naste o înregistrare cu dubla semnificatie: oferea informatii despre comportamentul intelectualilor din secolul XX, paralizati si pietrificati de imaginea comunismului, care era pentru ei ca un cap al Meduzei; si era un adaos indispensabil de acum înainte pentru orice manual de literatura polona consacrat secolului nostru...
Este o imagine panoramica dinamica, cu o actiune ce se desfasoara pe diferite latitudini geografice, de la Paris... pâna la poalele Pamirului.“
(Czeslaw MILOSZ)